onsdag 29. oktober 2014

Netthandel kan bidra til omvendt handelslekkasje


Her er det andre innlegget jeg hadde i lokalavisen Hammerfestingen i 2014. Som jeg har nevnt i forrige blogginnlegg blir jeg å publisere de Innspill jeg har hatt i avisen. Denne handler om netthandel - håper du finner den interessant.






Netthandel kan bidra til omvendt handelslekkasje – nemlig til Hammerfest!

Vi er inne i spennende tider i Hammerfest. Folk og forretninger er positive og virker til å ville bidra til vekst. Jeg gleder meg til å se utviklingen av byen vår i tiden fremover, og til å se hvem som griper hvilke muligheter.

Den siste tiden er det kommet lys i lokaler som har stått tomme. Dette er en positiv og hyggelig utvikling. På kaisiden ser vi aktivitet i det kommende lokalet til Jernteppet, og for kun kort tid siden kunne vi begynne å avtale møte med Hairdate i Strandgata, som for øvrig også tilbyr bestilling via en app på smarttelefon. I tillegg ser vi at butikker utvider til større lokaler, som «Smågodt fra Trine» som er flyttet inn i større lokaler ved Pomorkrysset. Et levende bysentrum, med lys i vinduene og aktivitet. Er det ikke slik vi ønsker å ha det?

Hva er det da som bringer oss til sofaen hjemme med nettbrett eller PC på fanget? Kveldskosen, med litt shopping på nett. Eller en rask tur innom nettbutikken fordi du aldri rekker til byen før det stenger.

Netthandel. Det er liksom noe negativt ladet i ordet. Denne store skumle trenden som har bredt seg utover de siste årene og overtatt mer for det grusomme som kaltes handelslekkasje. Hva om vi hadde ladet ordet netthandel positivt? Klarer vi det?

I februar ble Næringslivsdagen i Hammerfest arrangert i regi av Hammerfest Næringsforening som én av flere aktører. På arrangementet var vi 100 deltakere. Personlig ønsker jeg at flere kunne delta, nettopp på grunn av svært motiverende og inspirerende tema. På Næringslivsdagen hørte vi Liv-Inger fra firmaet Reddi som fortalte om Lofoten sjokolade, som driftes fra ytterst i havgapet. De lever av salget igjennom nettbutikken sin. Vi hørte også om et svært suksessrikt salg av kajakker via nettbutikk, hvor bedriften er etablert i Harstad men selger 50 prosent av alle kajakkene til hele landet igjennom nettbutikken. Heldigvis er det noen som griper muligheten og lader ordet netthandel positivt – og det skjer også i Hammerfest!

I mars lanserte nemlig Kleven Jakt og Fiske sin nettbutikk. De har over mange år vært grossist for bedrifter i hele landet, med hovedtyngde i Troms og Finnmark. De har altså tatt inn større mengder varer fra produsenter og sendt dette til de ulike bedriftene. Over mange år har de etablert et godt merkenavn i Hammerfest, og blitt en velkjent og attraktiv bedrift i hele Norge. Nå har de grepet muligheten som ligger i netthandel og etablert seg med en nettbutikk. På denne måten har de utvidet sitt markedsområde langt utenfor Hammerfest. Flere lokale bedrifter har gjort dette med suksess, og flere vil komme etter.

Dette er en utvikling jeg har tro på. Jeg er en av de som smiler bredt og jubler når lyset slås på i tidligere mørke lokaler i sentrum, og jeg ser at de som står bak har lagt innsats i å friste oss til å komme inn. Jeg jubler og heier høyt på dem som griper muligheten med netthandel og utvider sitt markedsområde utover Hammerfest. Dette kan nemlig bidra til omvendt handelslekkasje – nemlig til Hammerfest!