lørdag 22. november 2014

En annerledes konsertopplevelse - i Hammerfest

En annerledes konsertopplevelse - i Hammerfest

Kai Somby og Kristin Saga (NHO) på NHO Finnmark 2014
Onsdag 26. November står Kai Somby og Mari Boine på Arktisk Kulturhus (AKS) i Hammerfest. En venninne  og jeg har kjøpt billetter!

Mari Boine anser jeg som den fremste samiske artisten igjennom tidene. Helt siden jeg var liten har jeg sett Mari på TV der hun sto på internasjonale scener og fremførte samisk sang og musikk. Jeg lar meg fascinere av hennes evne til å gå fra det helt sarte til de høye kraftfulle tonene. Hun har en fantastisk stemmeprakt! Jeg har aldri tidligere fått oppleve henne live på en scene og gleder meg masse til onsdag.

Kai Somby har jeg opplevd på scenen før. Første gang i 2002 i Lakselv. Da sto han på scenen som vokalist i Intrigue. Det var rock og liv i lokalet så det holdt! Andre gang var 12 år senere, i 2014. Det var på NHO Finnmark sin årskonferanse hvor Kai Somby og Kristin Saga, Regiondirektør i NHO Vestfold, fremførte en fantastisk kombinasjon av stev, joik og elecronica(!). Jeg tror jeg snakker på vegne av de fleste konferansedeltakerne når jeg sier at denne opplevelsen var helt eventyrlig og svært overraskende. Denne kombinasjonen av stemmebruk og musikk var helt magisk, og jeg har et stort ønske om å få gjenoppleve dette.

Det var altså ikke vanskelig for meg å gå inn på AKS sin hjemmeside å kjøpe billetter til konserten som Mari Boine og Kai Somby har i Hammerfest. Må si jeg har forventninger og jeg gleder meg veldig til dette. Skulle jeg ønske meg mer ville det vært at Kristin Saga også kom på scenen den kvelden.