onsdag 3. desember 2014

Julegaveshopping. Hva tenker du først, kjære med-Hammerfesting?

Lørdag ble en helaften i egen by
Da har jeg hatt mitt siste Inspill på trykk i Hammerfestingen for denne gang. Etter at jeg fikk utfordringen med å skrive for de i februar 2014, om temaet næringsutvikling, fikk jeg lyst til å skrive mer, og tok derfor i bruk denne bloggen.

Her kan du lese mitt siste bidrag, som var på trykk i Hammerfestingen 2. desember:






Dette blir mitt siste innspill i denne omgang. Det har vært spennende å skrive Innspillet og nå gir jeg pennen videre. Vi har nemlig en by full med flotte, kompetanserike mennesker som jeg gleder meg til å høre fra i denne spalten. Før jeg gir meg skal jeg selvfølgelig dele noen tanker om julegavehandel med dere. Ja, for nå er tiden inne. Håper jeg rekker å dele dette med deg før du er helt ferdig med gavene eller har gått inn i julestresset som butikkeier eller -arbeider.

Inger Lise Mathisen
Markedssjef i Gagama Elektro 

Julegaveshopping. Hva tenker du først, kjære med-Hammerfesting? Tromsøtur? Altatur? Netthandel? Eller vurderer du en helaften i byen vår med gaveshopping, en god matbit og en tur på Arktisk kultursenter for et kulturelt innslag på slutten av dagen? Jeg har tenkt å lage en helaften ut av julegaveshoppingen i år – i Hammerfest! Blir du med?

Kjære du som står på for å gjøre det spennende for meg å handle julegavene i Hammerfest. Frist meg! Lag fine utstillinger, hjelp meg til å få gode ideer til gaver til familie og venner.

Dette er tiden hvor jeg går inn i butikken din med pengeboken i hånden. Ja, for dersom du ser meg komme inn i butikken med pengeboken i hånden og ikke i veska eller lomma, så betyr det at jeg allerede har bestemt meg for å kjøpe noe hos deg. Men det er ikke sikkert jeg vet hva, så frist meg!

De fleste av oss kjøper i alle fall én julegave, og gjerne tjue. I gjennomsnitt bruker vi om lag 2000 kroner på julegave til egne barn og opp mot 1600 kroner på gave til samboer/ektefelle. Barnebarn får i gjennomsnitt gaver til 800 kroner, mens gavene til våre søsken koster rundt 500 kroner. Venner får gaver til rundt 250 kroner. Dette kunne vi lese i Finnmark Dagblad og i Nettavisen for en tid tilbake. Har du regnet ut hvor mye du bruker på familie og venner?

De fleste bedriftene i Hammerfest gir bedriftsjulegaver til sine ansatte. De fleste bestiller nok disse gavene fra leverandører som holder til andre steder enn i Hammerfest. Jeg er ganske sikker på at bedriften kan finne de fleste tingene i Hammerfest, til tilsvarende pris, om bare lokale leverandører blir forespurt. Kanskje har bedriften du jobber i julegavetips til andre bedrifter? Vis det frem, fortell oss om det, frist oss. Det finnes mange raske og billige måter å friste kundene på, som for eksempel sosiale medier om man ikke ønsker å ta steget til nettbutikk. Men den gode gamle metoden med å ringe å spørre om ditt tilbud kan være interessant for andre bedrifter kan fungere vel så bra. Kanskje du får nye kunder både lokalt og nasjonalt ved å gjøre en ekstra innsats i år.

Pengene sitter altså litt løsere i hendene på de fleste i denne tiden som vi nå er inne i. Men vi har etablerte handelsmønstre, og mange trenger hjelp til å se mulighetene lokalt. Jeg håper alle griper de mulighetene som ligger i markedet på denne tiden av året og er med på å skape lokal handelsglede.

Inviter med deg venner på julegavehandel i Hammerfest. I desember vil butikkene ha åpent lengre for oss om ettermiddagen og til og med på søndager. Det serveres julemat på kafeer og det er stor aktivitet innen kulturtilbud. Det kan bli riktig så hyggelig å gjøre unna julehandelen i egen by.

Ønsker alle en god førjulstid.