søndag 28. desember 2014

Prestasjonskultur - kilden til lykke?

Tidlig i desember deltok jeg på et foredrag om prestasjonskultur med Per Mathias Høgmo og Roger Finjord i Hammerfest. Må virkelig si at jeg setter pris på at vi får slike tilbud om å delta på foredrag i Hammerfest. Dette var helt gratis. Ekstra glad er jeg for å se at det brukes. Salen var mer eller mindre full.




Per Mahtias omtalte Hammerfest som mulighetenes arena. Han utfordret oss til å se fremover og stille oss spørsmålene "hvordan ser min rolle ut om 5 år?", "hvordan ser Hammerfest ut om 10 år?", "hvordan kan vi utvikle ressursene vi har og samhandle?". Disse spørsmålene vil kunne lede oss til innovasjon, involvering og inspirasjon, og skape en prestasjonskultur.

Hva tenkte du nå som du leste spørsmålene Per Mathias stilte?
Jeg tenkte iallefall YESS! Nettopp fordi disse spørsmålene har jeg hørt før! Hammerfest Kommune og andre har utfordret næringsliv og befolkninen til å være med på å besvare slike typer spørsmål i mange år. For eksempel blir flere av disse spørsmålene stilt på Hammerfest Næringshage sin strategisamling. Dette er en strategisamling som bedrifter utenfor næringshagen også deltar på - nettopp på grunn av de viktige temaene som tas opp her. I tillegg ble befolkningen invitert på ulike åpne møter i regi av Hammerfest kommune i høst, med spørsmål om hvordan vi skal ha det i Hammerfest i fremtiden.

Har vi allerede en prestasjonskultur i Hammerfest? Det er nok et litt vanskelig spørsmål å svare på, men jeg tror iallefall at vi har det innenfor enkelte områder. Jeg tror også at vi stadig kan bli flinkere og at vi kan utvikle oss for å bli bedre.

Høgmo presenterte også arena-modellen, som viser til en nødvendighet av balanse i livet for å lykkes på flere plan. Han fremmet viktigheten av å prioritere fritid, venner og familie for å lykkes i idretten eller karrieren på lang sikt. Dette syntes jeg er vanskelig til tider, men jeg tenker å øve på dette for å bli bedre på alle plan.



Men hva er å lykkes egentlig?
Roger Finjord mente at vi bør jakte på det øyeblikket du skjønner at du har vunnet. Han viste oss bilder fra seierssener i kvinnefotballen på profesjonelt nivå og fra barnefotballen. Disse bildene var veldig beskrivende for hans budskap. Det handler om stolthet og om samhandling. Jeg vil jakte på flere slike øyeblikk - der jeg vet vi har nådd målet sammen! Det kan være både på hjemmebane og i jobbsammenheng. Da jeg begynte å arbeide hos Gagama Elektro satte jeg meg et mål om å ha det litt gøy på jobb hver dag, og det føler jeg at jeg fortsatt har. Det kan ikke skapes alene, men sammen med gode kollegaer, som bidrar til et godt arbeidsmiljø. Det handler om å stå sammen, bidra og være på samme lag.



Takk til Hammerfest Fotballklubb og Statoil som sto bak arrangementet. Jeg ble både inspirert og motivert!