tirsdag 13. januar 2015

Betydningen av service

Et trivelig førjulstreff i Hammerfest
Har du opplevd å få service som du ikke forventet? Egentlig forventer vi et minimum av service når vi besøker en butikk, restaurant eller lignende. Jeg opplevde uventet god service og sitter igjen med et overraskende godt inntrykk som jeg har lyst å dele.




Vi var fire venninner som bestemte oss for å møtes rett før jul. Ettersom at alle var i julestria bestemte vi oss for å møtes ute på kafe/bar. Etter en helt OK opplevelse på første plassen vi var på, bestemte vi oss for å gå til Kaikanten før vi gikk hjem. Dette var ikke en av dagene hvor folk flest drar til byen på kveldstid, så det var godt med sitteplasser å velge i. Vi spurte betjeningen om råd på hvilken vin de kunne anbefale oss, ettersom vi ønsket å dele en flaske. Vi forventet en kort og grei forklaring på smakene av vinene, men betjeningen snudde seg straks etter to glass og lot oss smake på hver av vinene. Vi ble positivt overrasket og valgte den vi likte best. Deretter forventet vi å få flasken over disk og innrette oss på bordet selv. Dette trengte vi ikke! Betjeningen, en høflig og serviceinnstilt dame, tok glass og flaske med til bordet vårt og sa at hun ville komme med litt vann til vinen om vi ønsket. Vi så positivt overrasket på hverandre og takket ja. Etter en stund kom hun forbi bordet vårt og spurte om vi hadde det fint, og  nok en gang ble vi positivt overrasket. Vi hadde en fin avslutning på kvelden og sitter alle igjen med et veldig godt inntrykk av Kaikanten.

SÅ, nå lurer jeg på:
Er ikke dette egentlig det vi bør forvente når vi går på kafe/bar?
Hva var det som gjorde at vi fikk et så positivt inntrykk av servicen vi fikk da vi kom til Kaikanten?

Service er egentlig ganske enkelt - gi kunden litt mer enn de forventer av deg.
I den over nevnte situasjonen var nok ikke betjeningen klar over hva vi hadde opplevd rett før vi kom til henne, men hun ytet det lille ekstra ved uoppfordret tilby oss vann og spørre oss om vi hadde det fint. Ingen av disse delene kostet henne noe - dette var gratis for henne å yte. Dette gjorde at vi bestemte oss der og da for at neste gang vi fire venninnene skal møtes blir det på Kaikanten. Dermed har hun allerede solgt inn neste besøk - uten at det kostet henne noe i annonseringskostnader eller annet. Det krevde rett og slett at hun bar 4 glass vann til bordet og spurte ett spørsmål.

Jeg liker god service og det å bli satt pris på som kunde - uansett hvor jeg handler. Er vi ikke alle bygget slik da? Slike hendelser får meg til å tenke ekstra mye på hvordan jeg kan ta dette med inn i min arbeidshverdag. Pay it forward!

Lag en god service dag :)