mandag 29. juni 2015

Fokusendring fra trivsel til engasjement

Jeg har møtt en dame som har inspirert meg til dette blogginnlegget. Utfordringener å begrense tema i dette innlegget, for hun startet flere tankeprosesser på kort tid. Bedriften hun arbeider hos har som slagord: "vi bidrar til utvikling" og aldri før har dette vært så rett som jeg opplever det nå. Hanne Ma brukte ca 1,5 time på et frokostmøte i Hammerfest til å snu en rekke tankebaner hos meg. Temaet var "Visste du at trivsel ikke er så viktig for nærvær og produktivitet?". Dette foredraget skulle jeg ønske flere fikk med seg.


Hanne Ma beskrev ansvaret alle har for å stå i eget liv. Jeg har i lengre tid sakt at vi har alle ansvar for å lage et godt arbeidsmiljø der vi er, men måten hun sier dette på: "ansvar for å stå i eget liv" - er så mye mer beskrivende. Det handler nemlig ikke bare om arbeidsmiljø, men om alt vi gjør. Det viktigste budskapet Hanne ga til meg var at det er viktigere å fokusere på engasjement enn på trivsel. Jeg oppfattet det slik, og tror det slik, at trivsel er en følge av å være engasjert. Om man driver med det man brenner for eller er engasjert i vil man også trives.

Dette har også fått meg til å tenke på noe en klok kvinne sa til meg for noen år siden. Hun sa "Lag en fin dag!". Ikke "Ha", men "Lag". Først stusset jeg litt, men skjønte raskt budskapet. Dette er den flotteste hilsningen jeg har fått på lenge. Marit Hansen satte et spor hos meg den dagen. Denne setningen sier nettopp det: Du har ansvar for å stå i eget liv og gjøre det du kan med det du har.

En annen sentral ting Hanne la vekt på, som jeg har valgt å ta med meg og håper å kunne utøve, er å være fast på sak og mild på person. Er det en vanskelig samtale må man evne å være saklig, men også se medmennesket i situasjonen. I samme tankebaner er det en foreleser i organisasjonspsykologi lærte oss på bachelorutdanningen min "prøv alltid å sett deg inn i den andre personens situasjon". Dette går i samme tankebaner. Tusen takk til Bedriftskompetanse og Hanne Ma som vekte gamle tanker og sådde nye!

Jeg håper at du fikk litt å tenke på du også.