lørdag 11. juli 2015

Reiselivsnæringen i Finnmark - berører den meg?

For meg og deg som bor her, som hver dag våkner til Finnmarksværet, naturen og folket, betyr vel ikke reiselivsnæringen og turistnæringen noe? Det er noe "de andre" jobber med for å vise frem det vi ser hver dag. Ikke sant?

Nei, det er vel ikke helt slik - eller?
Mitt liv berøres i aller høyeste grad av reiselivs- og turistnæringen i Finnmark. Men om jeg har tenkt igjennom det så nøye vet jeg ikke. Kanskje ikke før forrige helg iallefall.

Forrige helg var jeg i Varanger. Jeg besøkte Ekkerøy - en vakker perle i Varangerfjorden, mellom Vadsø og Vardø. Det er lett å ta slike bugnende og natturromantiske ord i bruk når man besøker slike småplasser omkring i fylket vårt. Ekkerøy yrer av sommerliv. Om vinteren er det nok noe roligere. Ytterst på kaien finnes et lite fiskebruk som nå er bygd om til en sommerrestaurant, Havhesten. Her kan du sitte å nyte utsikten mot havet og stranden i midnattsol, mens du blir vartet opp av jordnære og hyggelige personale. Like bak fiskebruket finnes overnattingsmuligheter i rorbuer, noen eldre bygninger, innredet deretter. Å sitte ved kjøkkenbordet å nyte morgenkaffen kan enkelt beskrives med ennå flere naturromantiske beskrivelser. Der finnes et lite museum like ved siden av, og på veien dit er det nesten garantert at du møter minst en sau og terne. Ekkerøy bør oppleves!


Hva gjorde denne turen egentlig med meg?
Jo, jeg åpnet øynene for feriering i Finnmark. Og ikke minst for det enorme potensialet vi har på småplassene i fylket med de unike mulighetene hver og en av de har. Jeg har en nyvunnet kjærlighet for Finnmark som feriedestinasjon og har lyst å heie høylytt på alle de som er pådrivere og engasjerte i sine lokalsamfunn. De som står på og skaper yrende liv og gir muligheter for andre å oppleve deres unike hverdag.

Større plasser, som for eksempel i Hammerfest, finnes "bolyst" prosjekter. Det som folk på for eksempel Ekkerøy gjør er i aller høysete grad sammenlignbart med slike prosjekter, om du spør meg. Jo, fordi sommeråpne kaféer og museum er med på å få oss, og turistene, til å stoppe innom en plass man kanskje ellers ikke hadde tenkt å stoppe på. Det er med på å vise frem de gode sidene og kan bidra til at noen ikke drar videre men velger å bli. Det finnes nok mange eksempler på det!





Så, hvordan kan jeg og du bidra? Stoppe innom å kjøpe en kopp kaffe, kanskje. Fortelle naboen om turen. Bruk sosiale medier for det det er verdt! Vi må heie hverandre frem og skape ennå mer nysgjerrighet omkring de små perlene vi har i Finnmark!

God Finnmarkssommer!