onsdag 24. februar 2016

Lokal handleglede

Er det slik at vi skal spille på "dårlig samvittighets"prinsippet for å få folk til å handle lokalt? Mange av oss kjenner gleden når man er ute på reise og kommer til nye butikker, med nye varer og ekspeditører som ser handlegleden i øynene dine og vil hjelpe til. Da fylles handleposene fort! Og gleden av å ha funnet nye fine plagg eller andre ting er stor. "Det var en opplevelse å handle der" kan sies.

For å få meg "ut av sofaen" eller få meg til å bruke mer av tiden min på opplevelser enn shopping når jeg er på reise, må jeg fristes til å oppleve lokal handelsglede. Jeg snakker nødvendigvis ikke bare om klær og interiør. Det handler også om andre ting. En stor inspirasjon er for eksempel fotograf Frank Rune Isaksen hos Frikant Mediedesign. Han sto for bryllupsfoto i vårt bryllup på nyttårsaften. Den gleden og genuine interessen han viste i hele prosessen gjør at jeg nærmest leter etter en ny mulighet å bestille fotograf! Frank Rune og Cecilia hos Frikant Mediedesign er begge sprudlende personer som digger jobben sin og virkelig gjør opplevelsen av å handle hos de til en fest.



Da vi dro på bryllupsreise hadde jeg helt ærlig i tankene å handle i de store byene. Men det hele endte opp med masse opplevelser og svært lite shopping. En handelsopplevelse som jeg vil dele var da vi besøkte en lokal knivsmed i Tokyo, hvor knivsmeden satt i sin 5m2 lille butikk og slipte knivene han selv hadde laget, mens sønnen ønsket oss velkommen. Vi endte opp med noen nye kniver til kjøkkenet hjemme og en hel masse ny kunnskap om knivsliping.






Da jeg kom tilbake til Hammerfest gikk jeg innom Sirkka, en nisjebutikk som selger både klær og interiør. Der opplevde jeg noe av den samme gleden som Frikant møtte meg med. Jeg gikk egentlig bare innom for å se hvordan det var blitt i nye de lokalene. Anette tok meg imot og skjemte meg bort med å vise meg hvilke plagg som kunne passet meg og jeg fikk prøvd mye fint. Det hele endte opp med et stort smil om munnen og to nye kjoler i posen. Lokal handelsglede.

Jeg handler ikke hos de lokale bedriftene fordi jeg MÅ, men fordi jeg har lyst. Denne gleden med å møte personer som frister meg og tar vare på meg som kunde gir meg lyst til å handle lokalt. Kampsaker og negativ ordbruk fungerer ikke på meg for å få meg til å handle lokalt. Frist meg heller med glede og positivitet - da opplever jeg lokal handelsglede.