lørdag 16. juli 2016

En god bok til ferien - hva med en lokal forfatter?


Mange liker å lese bøker i ferien. Det er først de siste årene jeg har funnet gleden i bøker på ferie. Tidligere gikk det mye i pensumbøker og da var det siste jeg ville gjøre på ferie å lese! Men nå har jeg funnet gleden i å lese annet enn pensum.








Det startet med at Ingvild ga meg utkastet til boken hun hadde i trykk, da vi var på ferie i Spania. Jeg tok den med meg på solsengen og leste den i en fei - tror jeg var igjennom hele boken på tre dager! Jeg klarte ikke å legge den fra meg. Boka heter Rotfast og er skrevet av  Ingvild Heimstad. Bokens handling er fra Troms og Finnmark. For meg var den en av de beste bøkene jeg har lest. Hovedpersonen i boka heter Berit. Man følger henne igjennom noen år, med hennes perspektiv på livet, døden og den nordnorske kulturen. Det var slik jeg opplevde den.


Etter flere bøker av store internasjonale forfattere, fant jeg frem en barnebok skrevet av Sylvi Jane Husebye. Boken heter Skipsletterne og handlingen er fra Hammerfest og Sørøya. Jeg var ment å lese ett kapittel eller to, men endte opp med å hente meg kaffe halvveis og la ikke boken fra meg før hele var lest. Sylvi Jane er en god venninne av meg. Hun driver Finnmarksforlaget og har så langt gitt ut 5 bøker, derav 3 barnebøker og 2 turbøker/guidebøker. Denne måneden var jeg på slippfest for siste utgivelse som er turboken "Loffeturer i og rundt Akkarfjord - og noen ekstremturer også".



Det gjør godt for sjelen å lese bøker som har sin handling fra eget område. Jeg husker jeg leste boken "Katja"  av Ellen Marie Vars som barn. Den handler om en samejente og hennes oppvekst og tiden som ung voksen. Det var også en bok som satte spor.

En sommerdag etter en koselig middag med familien ble Nord-Norske dikte av Cornelius Moe funnet frem. Mye latter ble det da Ingvild leste høyt fra boka om Nord-Norsk kultur skrevet på dialekt.



Kanskje du skal lese en bok skrevet av en lokal forfatter denne sommeren? Eller oppfordre barn du har rundt deg til å lese lokale fortellinger?





Jeg anbefaler både Ingvild sin Rotfast, Sylvi Jane sin Skipsletterne eller Perlene og turbøkene som både kan inspirere til naturopplevelser eller gi deg spennende kunnskap om ditt nærområde.

God bok-sommer!