lørdag 20. august 2016

Gjesteinnlegg: Send heller med Hurtigruta

Sylvi Jane Huseby

Post- og andre forsendelser til/fra sørpå har begynt å ta lengre tid. Mye lengre tid. En liten pakke med måsegg bruke 9 dager med Posten fra Hammerfest til Bergen. Det hadde gått fortere å sendt den med Hurtigruta. Det ville også ha støttet opp om Hurtigruta som fortsatt lokalbåt for alle distrikter langs kysten.

Et logistikk-konsept med et nav, der alle frakt-biler må innom et sentralt lager, er kanskje effektivt for bedriften, men gir dårligere leveringer til kundene.

Mine erfaringene fra Posten, Schenker og  Post Nord er ”ymse”. I bakgrunnen spøker et sentralingssystem som sikkert fungerer bra i tettbygde strøk på østlandet. Men ikke her. Når jeg følger sporingen blir pakken ofte liggende på transportørens sentral-lager for Finnmark. Herfra går det varebil ut til forskjellige steder kun en eller to ganger i uka.

”Ikke-over-natten”
En halv pall bøker skulle rekke en bokpresentasjon og ble sendt sørfra som ”over-natten-sending”. Dagen etter, onsdag ca kl. 12, beskjed fra sentrallageret, pakken var kommet dit. Så fint, jeg er på den adressen det skal leveres etter kl. 14, det er jo bare to timers kjøring fra dere. 
”Nei, vi har ikke bil med jekketralle før på mandag. ”Men den ble sendt som over-natten? ”Ja, men vi sender ikke til over-natten til privatadresser.” Det er vel knekkende likegyldig om min lille bedriften har tilholdssted i en kontorbygning eller i et bolighus? Pakken skal sendes til en bedrift!

Jeg ser det kun som en dårlig unnskyldning for at bedriften skulle spare penger på å ikke sende ut en bil ”bare” for meg. Men det var jo det vi hadde betalt for?

Jeg måtte kjefte og smelle for å få den levert to dager etter, bare timer før presentasjonen. Den andre halve pallen ble sendt, og kom til meg noen uker etter, da med bulker i flere av eskene. Det var sikkert tilfeldig, men jeg merket, det var vanskelig for meg å tro det.

Lite fleks - ekstra tid
Fleksibiliteten i det ”effektiviserte systemet” er ofte liten. Et par sko fra Ellos kan bruke 3 uker fra Østlandet til Akkarfjord på Sørøya. Et spesielt par sko trengtes til en festival. Bestilte i god tid. En uke før dagen fikk vi beskjed ”skoene var kommet, men til Havøysund, feilsendt”. Ja, men det er vel ikke noe problem? Både hurtigbåten og Hurtigruta går derfra til Hammerfest, daglig, så da var det bare å sette esken på båten og gi beskjed til mottaker.

”Nei, det går ikke. Vi kan ikke ha esken i Hammerfest før om to uker.” Hva?? Skoene i Havøysund måtte da vente på en bil, for å bli kjørt tilbake til sentral-lageret, og der vente på neste bil til Hammerfest, og så kjøres til Hammerfest. For deretter å settes på hurtigbåten. Er det nå så farlig med et par sko? Kanskje ikke, men eskens skjæbne hadde vært det samme uansett innhold.

Hurtigere med Hurtigruta
Mine erfaringer er at du skal langt sørover før det ikke lønner seg å sende med Hurtigruta. Fordelen med å bruke den daglige båten, er nettopp det: At båten går hver dag. Du må ikke vente 5-7 dager før neste transport går. Og samme ”laste-skip” går til alle kystbyer i Finnmark på samme rundtur. Blir det levert ut på feil sted, kan de rette opp dagen etter.

Prismessig er det ikke store forskjeller, etter det jeg erfarer. Det kan sikkert variere. Men jeg vil utfordre alle som får sendt varer, selv om det er ren snik-reklame: Sjekk alternativet med å få sendt det med Hurtigruta! Også her er det dør-til-dør-leveranser.

For dersom vi mister denne forsendelses-muligheten til kystbyer i Finnmark, blir det ennå mer tungvint å drive bedrifter langs hele kysten. Det er tøft nok som det er.

Vi må bruke denne frakt-muligheten for å kunne beholde den. For å kunne argumentere for at vi vil beholde Hurtigruta med de funksjoner den har i dag, med daglig anløp alle steder.  Alternativet er at den blir en ren cruisebåt som bare går innom de største byene langs kysten. I så fall taper både næringslivet i distriktene og turistene på Hurtigruta - big time.


 Innlegg i Hammerfestingen av Sylvi Jane Huseby