onsdag 24. mai 2017

Gjesteinnlegg: Gleden ved å ha lærlinger

 I dag er en gledens dag for meg som veileder for lærlinger, jeg har kjøpt gaver til to av mine lærlinger som garantert består fagprøven i dag! Jeg har troen på dem, fordi jeg har jobbet side om side ved de i nesten et år, de har jobbet flittig med oppgaver og hatt en kjempeutvikling.

Jeg som jobber i hammerfestskolen ser på det som min samfunnsplikt å ta imot lærlinger. For meg handler det ikke bare om rekruttering, det handler om å gi de en sjanse. En sjanse til å teste ut et yrke, til å prøve, til å la de feile litt av og til og ikke minst å se de lykkes.  Lærlingene kommer inn i arbeidsmiljøet med pågangsmot og vilje til å prøve, det skaper glede og inspirasjon til oss andre. Ikke at dette nødvendigvis er like positivt hele tiden, i starten må jeg ofte veilede prosjekter og aktiviteter til et nivå vi faktisk kan gjennomføre!



Å ha lærlinger er gøy, de drar gjerne ned snittalderen i en bedrift. De har med seg kunnskap om ungdomskulturen. Flere ganger enn jeg er villig til å innrømme, har disse måttet forklare meg ting på nettet, hva barn og ungdom driver med, eks dabbing! Unge mennesker i arbeidslivet trenger ofte litt mer enn bare jobb veiledning, de tar ofte store steg privat samtidig. Hos oss har vi trøstet kjærlighetssorg, hjulpet med jobbsøknader, sett entusiastisk på bil og leilighetsannonser.

Har du lyst å ha lærling?
Det er ikke så komplisert å ha lærlinger i arbeid, de jobber oftest selvstendig med læringsmålene sine så lenge de får satt av tid til dette, det hender vi må tilrettelegge for noen mål og pushe litt. Bedrifter og instruktører får kursing og samarbeider med Hammerfest flerfaglige opplæringskontor. Bruk ekstra tid og ressurser på lærlingen i starten, så jobber de mer og mer selvstendig etter hvert. De er ofte lette på foten og klar til å prøve nye ting. Er du interessert i å ha lærling, sjekk ut Hammerfest Flerfaglige Opplæringskontor jeg er sikker på de kan hjelpe deg.
http://www.hfo.no/hjem

Kjenner du forresten en lærlingebedrift som gjør det lille ekstra for sine lærlinger og er dyktig på opplæring? Da er tiden inne for å nominere de til Finnmark Fylkes lærebedrift, fristen er i morgen torsdag 25.mai!
https://www.ffk.no/aktuelt/hvem-fortjener-en-pris.543068.aspx

Hilsen
Hanne Mette Reinholdtsen

SFO leder Fjordtun Skole