Sylvi Jane Huseby |
Post- og andre forsendelser til/fra sørpå har begynt å ta
lengre tid. Mye lengre tid. En liten pakke med måsegg bruke 9 dager med Posten fra
Hammerfest til Bergen. Det hadde gått fortere å sendt den med Hurtigruta. Det
ville også ha støttet opp om Hurtigruta som fortsatt lokalbåt for alle
distrikter langs kysten.
Et logistikk-konsept med et nav, der alle frakt-biler må
innom et sentralt lager, er kanskje effektivt for bedriften, men gir dårligere
leveringer til kundene.
Mine erfaringene fra Posten, Schenker og Post Nord er ”ymse”. I bakgrunnen spøker et
sentralingssystem som sikkert fungerer bra i tettbygde strøk på østlandet. Men
ikke her. Når jeg følger sporingen blir pakken ofte liggende på transportørens
sentral-lager for Finnmark. Herfra går det varebil ut til forskjellige steder
kun en eller to ganger i uka.
”Ikke-over-natten”
En halv pall bøker skulle rekke en bokpresentasjon og ble sendt
sørfra som ”over-natten-sending”. Dagen etter, onsdag ca kl. 12, beskjed fra
sentrallageret, pakken var kommet dit. Så fint, jeg er på den adressen det skal
leveres etter kl. 14, det er jo bare to timers kjøring fra dere.
”Nei, vi har ikke bil med jekketralle før på mandag. ”Men
den ble sendt som over-natten? ”Ja, men vi sender ikke til over-natten til
privatadresser.” Det er vel knekkende likegyldig om min lille bedriften har
tilholdssted i en kontorbygning eller i et bolighus? Pakken skal sendes til en
bedrift!
Jeg ser det kun som en dårlig unnskyldning for at bedriften
skulle spare penger på å ikke sende ut en bil ”bare” for meg. Men det var jo
det vi hadde betalt for?
Jeg måtte kjefte og smelle for å få den levert to dager
etter, bare timer før presentasjonen. Den andre halve pallen ble sendt, og kom
til meg noen uker etter, da med bulker i flere av eskene. Det var sikkert
tilfeldig, men jeg merket, det var vanskelig for meg å tro det.
Lite fleks - ekstra
tid
Fleksibiliteten i det ”effektiviserte systemet” er ofte
liten. Et par sko fra Ellos kan bruke 3 uker fra Østlandet til Akkarfjord på
Sørøya. Et spesielt par sko trengtes til en festival. Bestilte i god tid. En
uke før dagen fikk vi beskjed ”skoene var kommet, men til Havøysund,
feilsendt”. Ja, men det er vel ikke noe problem? Både hurtigbåten og Hurtigruta
går derfra til Hammerfest, daglig, så da var det bare å sette esken på båten og
gi beskjed til mottaker.
”Nei, det går ikke. Vi kan ikke ha esken i Hammerfest før om
to uker.” Hva?? Skoene i Havøysund måtte da vente på en bil, for å bli kjørt
tilbake til sentral-lageret, og der vente på neste bil til Hammerfest, og så
kjøres til Hammerfest. For deretter å settes på hurtigbåten. Er det nå så
farlig med et par sko? Kanskje ikke, men eskens skjæbne hadde vært det samme
uansett innhold.
Hurtigere med
Hurtigruta
Mine erfaringer er at du skal langt sørover før det ikke
lønner seg å sende med Hurtigruta. Fordelen med å bruke den daglige båten, er
nettopp det: At båten går hver dag. Du må ikke vente 5-7 dager før neste
transport går. Og samme ”laste-skip” går til alle kystbyer i Finnmark på samme
rundtur. Blir det levert ut på feil sted, kan de rette opp dagen etter.
Prismessig er det ikke store forskjeller, etter det jeg
erfarer. Det kan sikkert variere. Men jeg vil utfordre alle som får sendt
varer, selv om det er ren snik-reklame: Sjekk alternativet med å få sendt det
med Hurtigruta! Også her er det dør-til-dør-leveranser.
For dersom vi mister denne forsendelses-muligheten til
kystbyer i Finnmark, blir det ennå mer tungvint å drive bedrifter langs hele
kysten. Det er tøft nok som det er.
Vi må bruke denne frakt-muligheten for å kunne beholde den.
For å kunne argumentere for at vi vil beholde Hurtigruta med de funksjoner den
har i dag, med daglig anløp alle steder.
Alternativet er at den blir en ren cruisebåt som bare går innom de
største byene langs kysten. I så fall taper både næringslivet i distriktene og
turistene på Hurtigruta - big time.