søndag 24. mai 2015

Hvorfor velge å bo i nord?


Må man være ekstremt opptatt av ekstremvær og -sport for å klare å bo her nord?
Er det slik at vi som velger å bo her er ekstra hardhuda og barsk, og tåler mer av både vær, vind, ensomhet og tøffe kår?
Fnøste du nå, eller nikket du?
For oss som har valgt å bo her og kanskje til og med har vokst opp her i nord er de ovennevnte kriteriene noe uforståelig. Noen av oss vil kanskje gjerne at det skal stemme, slik at vi føler oss ekstra spesielle. De fleste av oss er nok ikke mer tøff eller barsk enn andre, eller mer ensom enn andre. Været kan vi ikke gjøre noe med, så vi tar det vi får og gjør det beste ut av det. Jeg tror ikke vi trenger å besitte så mange andre trekk enn andre nordmenn for å bo her i nord. Det er bare annerledes. På samme måte er det forskjell på å bo på øst- og vestlandet. Alle landsdelene har ulike verdier å gi befolkningen.

Mytene om oss i nord er mange, og jeg vil ikke underbygge de i denne bloggen. På samme måte som jeg håper du bidrar til å bygge de ned. Iallefall de som ikke grunner i sannhet.

Det jeg trives ekstra godt med her er de korte avstandene. Ja, du leste rett. Jeg mener vi har korte avstander. Nettopp dette begrunner jeg i at jeg kan komme meg dobbelt så langt på halvparten av tiden på grunn av fraværende køer og venting. Jeg har "langt" til jobben. Jeg bor på Fuglenes og jobber innerst i Rypefjord. Mange omtaler dette som "langt til jobben". Det tar meg ca 15 minutter med bil.

Da jeg spurte noen venner om hva de likte best med det å bo her, var det ingen av de som umiddelbart nevnte fin natur eller været. De nevnte de hyggelige handleturene på matbutikken. Det å gå på butikken er ikke bare en nødvendighet, men også et hyggelig ærend. På butikken møter man gjerne kjente ansikt. De møter deg med blikket og smiler. Det at man faktisk treffer naboen eller en bekjent som slår av en prat på butikken er nok noe Hammerfest har felles med andre mindre steder i Norge. Det flotte er at Hammerfest har også den litt mer urbane delen også. Her finnes ulike typer restauranter og kafeer. Vi har nisjebutikkene og noen av kjedene. Utvalget er ikke stort, men det er heller ikke innbyggertallet i norsk sammenheng. Men det vi har er en unik sammensetning av tilbud til byens befolkning.

Nå, før du leser videre vil jeg utfordre deg. Gå rett til kommentarfeltet, du kan være anonym om du vil, og svar på ett spørsmål: Hvorfor bor du der du bor, og hvor er det?

Vi hører om harde forhold innen petroleums bransjen, hvor mange nordmenn må gå fra jobben sin, og potensialet for at flere må gå i tiden fremover. I Finnmark ser vi en noe annen situasjon på lengre sikt med økende aktivitet i Barentshavet. Vi trenger folk. Vi trenger kompetanse.

Veksten innen bransjen bringer en god del ringer i vannet. Det krever flere folk innen helsevesenet, innen salg og service, transport, utdanningssektoren med mer.

Men er bedriftene i nord flinke nok til å fortelle om behovet for folk slik at de som har kompetansen og er ledig hører om det? Og ikke minst, hva forteller vi om når vi ønsker å rekruttere personer til bedrifter i nord? Jeg har sett mange som frister med nærhet til natur også videre. Vi har så mye mer.

Så til de som nå står i et veikryss, velg veien nordover. Prøv. Hva er det verste som kan skje?

Vi har plass til flere - Velkommen til nord.